Potep po BiH: Konec bosanskega klatenja, začetek hrvaškega

24.10.2007 ob 07:32

V Medžugorju Marija1 k nama v kamp žal ni prišla kofetkat, da bi kakšno čez politiko udarli, tako da sva jo užaljeno ucvrla v Republiko Srpsko, v skrajni jugozahodni del BiH, v Trebinje natančneje – da vidiva, če je njihova Marija kaj drugačna.

trebinje, Требиње, tržnica

Obrazi so isti, jezik je isti, le cerkve dobijo pravoslavne obline in napisi v cirilici na obcestnih znakih kažejo, da se je pričel Vzhod2.Republika Srpska je politična entiteta v BiH, katero so si Srbi izborili v zadnji vojni. Cirilica priča o tem, da uživajo dobršno mero avtonomije. Seveda, denar ne smrdi in je dobrodošel od kjer koli, tako da so oglasi ponavadi napisani v obeh pisavah ali celo samo v latinici.

Требиње, trebinje, tržnica

V Trebinje sva se prebijala po daljši poti čez hribe in po eni dolgi dolini, katere ime sem žal pozabil. Kraji odrezani od sveta, kjer se na sicer dobri cesti še vedno pasejo krave. Problem je, če voznika presenetijo za nepreglednim ovinkom.

Требиње, trebinje, spomenik, fašisti, tito

Mesto na reki Trebišnjici je bilo še eno izmed tistih, kjer sva se ustavila za kosilo, kavo in sprehod po mestu. Nadvse živo mesto z mnogimi, do zadnjega polnimi lokali na glavnem mestnem trgu, na sredi katerega je tržnica, kamor kmetje prinesejo svoje pridelke. »Srce, dušo moja, dinje, lubenice,« je vabila prijazna starka.

požar, bih, krava, traktor

V BiH sva bila navdušena nad natakaricami in natakarji. Povsod si dostojno postrežen. Pozdrav, nasmeh, kakšna majhna šala ali kratek pogovor, hitro dobiš naročeno, hitro račun in vedno zahvala na koncu. Očitno so bili večinoma izobraženi gostinci, medtem ko je v naših kavarnah takšen nivo bolj izjema kot pravilo. Z zgaranimi študenti iz vseh vetrov veliko drugače tudi ne more biti.

Stari del mesta se razprostira okoli tržnice, s starim Hotelom Platani v neposredni bližini. V mestu najdemo katoliško in pravoslavno cerkev ter muslimansko mošejo, tako da Trebinje ustrezajo kriterijem za pravo bosansko mesto. Na vhodu v stari del mesta pa prečimo star turški most, Arslanagičev most, ki naj bi bil eden najbolj atraktivnih turških mostov v BiH. Veliko brezplačno parkirišče je na levi strani Trebinjščice in ob levi strani tega mostu. Do starega mesta je le pet minut hoda. Trebinje so lepo mesto, kot nalašč za nekaj urni ležerni obisk.

dubrovnik

Po kavi smo se s piksno3, Slavico4 na Garminu in Indiro Radić5 v avtoradiju odvlekli v smeri proti Dubrovniku. V ušesa je v tistih koncih najbolj pasala naslednja skladba:

Za poslušanje potrebuješ Flash Player.

Če se ne prikaže Flash mp3 player, pritisni tipko F5 tolikokrat, da se prikaže.

Bosanska carinika na meji sta samo iz sence presenečeno zavpila, »O Slovenac«, in dala znak, da naj kar greva naprej. Brez da bi pogledala potni list, prehod je bil urejen na razdalji desetih metrov, v najinem premikajočem stanju in njunem, na pol ležečen. Hrvat 50 metrov naprej je malo zaigral šefa. Brez pozdrava, s sunkovitim obračanjem listov v potnem listu, brez pogleda in z vrnitvijo potnih listov s sunkovitim iztegom roke. Brez pozdrava, nič. Kot da ne bi tam doli julija in avgusta ravno Slovenci največ denarja pustili. Ista situacija s cariniki se je pojavila na izhodu iz Hrvaške na poti v Slovenijo. Očitno so cariniki pod močnim vplivom dnevne politike.

dubrovnik, laško

Po prvem fotografskem beleženju Dubrovnika sva se spustila do starega dela mesta in najprej nekaj časa iskala dragoceni parkirni prostor. Vse je bilo zasedeno, tako da sva šele po kakšne pol ure našla minimalno prostora za najino piksno. Takšne ultra paketno turistične destinacije me nikoli niso prav posebej privlačile 6, vendar Dubrovnik je bil na poti, midva pa še nikoli nisva bila v Dubrovniku. Turisti iz celega sveta ((Na Laško s Paris Hilton zaradi pomanjkanja časa nisva šla :) ), čisto in urejeno mesto muzej z v nebo navitimi cenami. Skoraj tri evre v najbolj zakotni ulici za najslabše, točeno, Laško pivo doslej, je malo veliko. Kaj drugega si tudi nisva privoščila, saj je ob cesti proti Neumu in naprej proti Makarski malo morje dobrih gostiln.

dubrovnik

Težko je napisati nekaj novega o mestu, o katerem je bilo potrošenih že toliko pikslov. »Če želite videti raj na zemlji, pridite v Dubrovnik,« je nekoč zapisal George Bernard Shaw. Očitno ni prav veliko sveta videl ali pa ga je pod vplivom Plavca začarala kakšna lokalna lepotica. Res je posebno beneško mesto, zelo ohranjeno, kjer se človek zlahka preseli za nekaj sto let nazaj v zgodovino.

Stoletna tradicija turistične dejavnosti se pozna na brezhibni izkušnji turistov iz velikih križark, ki so zasidrane v zalivu. Dolgčas za naju, tako da sva se usedla v piksno in šla po Jadranski magistrali, znova prek BiH, do Makarske. Jadranska magistrala je izredno lepa cesta, v pozno popoldanskih urah se je nisem tako hitro naveličal, kot sem se Dubrovnika. Naslednjič Plitvička jezera.

Oglej si še:

1. Tista, ki bi menda rada šla tja na počitnice. Zakaj? Ker tam še ni bila.[]
  2. Če pravoslavni svet štejemo za evropski vzhod.[]
  3. Citroen AX[]
  4. Ne tako privlačni ženski glas, ki doni iz navigacijske naprave.[]
  5. Za Potep po BiH sva si na hitro zapekla en CD napokan z mp3 moderne jugo muzike. Da bi se lažje in bolje vživela v lokalno sceno.[]
  6. Preveč noblese, preveč umetno, dolgočasno.[]

5 komentarjev na “Potep po BiH: Konec bosanskega klatenja, začetek hrvaškega”

1. chef chef pravi:

Da so Balkanci najboljši natakarji, je pa že dolgo znano. To je najbrž tudi dokaz, da Slovenija ne sodi na Balkan :)

Kar se hrvaških carinikov tiče, bi pa lahko tudi jaz marsikaj povedal o tej bandi… dokler pri Hrvatu piješ pivo in ješ ribe, še nekako gre (pa tudi pri ribah sem že imel težave v Istri), ko se srečaš z represivnimi organi, je pa sosedskega prijateljstva hitro konec.

Da smo si na jasnem: prijatelj iz Vukovarja ima prav tako probleme pri prečkanju meje… s to razliko, da ga zezajo slovenski cariniki.

2. linn linn pravi:

Odlično opisujem potovanje, se počutim, kot da grem z vama.

O hrvaški carinikih bi res lahko rekla marsikatero in nasploh o odnosu Hrvatov do slovenskih turistov, pa je to že preveč obdelana tema, ne. Kolk smo ljudje omejeni!!! Sama se trudim, da ne bi ljudi opisovala na podlagi njihove nacionalne pripadnosti…

3. tomo pravi:

@Chef: Problem je v tem, da pri nas v gostilnah strežejo ljudje, ki niso natakarji. Lastnik Kašče, zelo dobre gostilne v Škofji Loki, hoče samo izobražene gostince, zaradi česar ima probleme. Enostavno se jih ne da kar tako dobiti. Premalo jih je. Seveda, zaradi standarda, ki ga zahteva v svoji gostilni, je tudi celotna izkušnja na nivoju, tako kot marsikje v BiH – pa ima zaposlene “prave Slovence” in potomce priseljencev iz drugih republik nekdanje Jugoslavije.

Pri carinikih pa itak, Hrvatje, Slovenci, Avstrijci, Italijani, Madžari – pri vseh so zajeb… posamezniki, pod vplivom dnevne politike pa preveč časa imajo za razmišljat o bedarijah. Narodnost je tukaj drugotnega pomena, določa le katere potnike potnike bo posamezni primitivec na meji zaj…val. Znova gre za manjšino med cariniki, vendar na žalost ta najbolj bode in meče slabo luč na ostale. Kolikor vem, je med cariniki ogromno sankcioniranih in zafrustriranih policajev, ki nato svojo frustracijo zlivajo na nedolžne potnike – se mi zdi, da je koncentracija takšnih še največja na Brniku, ups, na Sputniku, ups Pučniku :)

@linn: Me veseli, da ti gre dobro od rok. Kje lahko kaj preberem? :) No, domnevam, da gre za pohvalo temu zapisu, tako da, hvala. Prav imaš, ljudje smo omejeni. Vsak do določene mere. Posameznikov res ne gre opisovati na podlagi nacionalne pripadnosti, slednjemu pa se težko izogneš pri opisovanju posameznih skupin ljudi. Predalčkanju se je nemogoče izogniti, treba je vedeti samo kdaj se je primerno k temu zateči.

4. Tomotov plac » Objave » Plitvička jezera pravi:

[...] « Potep po BiH: Konec bosanskega klatenja, začetek hrvaškega [...]

5. linn linn pravi:

prav imaš, opisujeŠ…toliko pa se ne bi hvalila preko spleta hehe